Jak przygotować kampera do zimy? 1
Jak przygotować kampera do zimy!!!

Jak przygotować przyczepę kempingową lub kampera do zimy?

Po wakacyjnych podróżach, potrzebny jest odpoczynek, zarówno użytkownikom jak i pojazdom.  Ale żeby móc spokojnie cieszyć się jesienią, należy odpowiednio przygotować nasz pojazd kempingowy do zimowego odpoczynku, aby służył nam przez lata i dobrze się sprawował. Właściwe przygotowanie pojazdu ma też ogromne znaczenie dla inauguracji sezonu wiosennego, nie chcemy przecież aby zaskoczyły nas wilgoć lub problemy z uruchomieniem pojazdu, czy urządzeń w nim zamontowanych.

 

1. Zewnętrzna ochrona i konserwacja      

  

Przygotowania najlepiej zacząć od zewnątrz. Dokładnie umyć przyczepę, dobrze jest też ją wywoskować. Pompujemy koła. Tankujemy kampery do pełna, warto też użyć dodatku do paliwa przeciwko zamarzaniu. Do przykrycia używamy wyłącznie pokrowców oddychających, które będą przepuszczały powietrze i nie dopuszczą do zawilgocenia. Jeśli jesteśmy posiadaczami przyczepy kempingowej ważne jest też sprawdzenie i nasmarowanie zaczepu oraz zabezpieczenie hamulca najazdowego. Do konserwacji uszczelek i gum najlepiej użyć silikonu w sprayu.

Po umyciu warto zastosować specialistyczny pokrowiec zewnętrzny. Taki pokrowiec poza ochroną przed wilgocią, zabezpieczy też pojazd przed szkodliwym działaniem promieniowani UV, który powoduję blaknięcie kolorów oraz degradację plastików. Kolejną zaletą pokrowca jest ochrona przed brudem, który dostaję się wszędzie tam gdzie go najtrudniej oczyścić czyli pod okna dachowe, panele słoneczne, wywietrzniki itp. Często tylko demontaż pozwoli nam na dokładne oczyszczenie tych elementów.

 

2. Porządki wewnątrz pojazdu    

                 

Pamiętajmy, aby dokładnie posprzątać wnętrze przyczepy kempingowej lub kampera przed pozostawieniem go na przezimowanie. Szczególną uwagę należy zwrócić na lodówkę i zamrażalnik. Istotne jest, abyśmy usunęli z wnętrza naszego pojazdu kempingowego wszelką żywność, w ten sposób wyeliminujemy ryzyko pojawienia się nieproszonych gości w naszym kempingu oraz ryzyko pleśni powstałe na zepsutych artykułach spożywczych.

 

3. Zbiorniki i instalacje wodne

Niezwykle ważne jest pozostawienie na zimę instalacji znajdujących się w przyczepie kempingowej czy kamperze suchych i opróżnionych. Jeśli pozostawimy w układach, przewodach czy urządzeniach wodę lub płyny może się okazać na wiosnę, że zostały one rozsadzone przez mróz. Dlatego też przed zimą pamiętajmy koniecznie o spuszczeniu wody z bojlera, zbiorników, pomp, toalety oraz całej instalacji wodnej. Krany i zawory spustowe zostawiamy otwarte przez całą zimę.

Osobiście sugerujemy przedmuchanie całej instalacji wodnej sprężonym powietrzem. Dlaczego?

Pomimo spuszenia wody z całego układu zdarzają się zatory albo niewłaściwe przechylenie pojazdu uniemożliwiające dokładne spuszczenie wody. Kolejną przyczyna usterek są mikro ilości wody w kranach i pompkach. Nawet minimalna ilość wody potrafi rozsadzić kran. Takie dokładne "przedmuchanie" instalacji pomoże w zaoszczędzeniu od kilkudziesięciu złotych na pompce do kilkuset na kranie czy kilku tysięcy na całym urządzeniu.

Po opróżnieniu i posprzątaniu zostawmy wszystkie szafki i lodówkę z zamrażalnikiem uchylone. Wszystkie korki i luźne części zbiornika toalety pozostawiamy odkręcone, co pozwoli na dokładne wywietrzenie i wiosną nie zaskoczy nas brzydki zapach.

4. Podpory pod ramę pojazdu i koła

    

Dobrym rozwiązaniem jest też podparcie przyczepy na specjalnych podporach / kobyłkach.

Pozwoli to odpocząć zawieszeniu oraz oponom. Tego rodzaju podpory sprawdzą się zarówno przy przyczepach kempingowych jak i kamperach. Szczególnie polecane do cięższych pojazdów.

 

Aby zapobiec odkształcaniu się kół można zastosować specjalne podkładki jak do pojazdów zabytkowych typu "Oldtimer". Umożliwiają one równomierne rozłożenie masy na oponie, dzięki czemu opona się nieodkrztałca po wielu miesiącach stania w jednym miejscu.

        

     

5. Waga szczegółów

Jeżeli pojazd jest wyposażony w akumulator, najlepszym rozwiązaniem jest zabranie go do domu w ciepłych warunkach przedłużymy jego żywotność. Warto też regularnie sprawdzać jego napięcie i ewentualnie naładować np. raz na miesiąc. Kamper czy przyczepę dobrze jest przewietrzyć przed pozostawieniem go na zimę, a nawet zapewnić stałą wentylację, co zapobiegnie gromadzeniu się wilgoci w materiałowych elementach wyposażenia. Luźne poduszki i materace dobre jest pozostawić obrócone pionowo, co umożliwi stałą cyrkulację powietrza i dokładne wywietrzenie poduszek. Dobrze jest zostawić jakiś wywietrznik lub okno lekko uchylone ale tylko tak aby deszcz i wilgoć nie dostawały się do środka. Dla ubezpieczyciela, w razie sytuacji wystąpienia jakiejś szkody istotne będą również zdjęcia wykonane przed pozostawieniem pojazdu na zimowanie. Sfotografowanie zabezpieczenia pojazdu będzie dla nas dowodem właściwego przygotowania pojazdu do zimowego postoju.

 

6. Frost Control

                                     

Dla pełni spokoju i poczucia bezpieczeństwa, warto zainwestować w automatyczny zawór spustowy Frost Control. Daje poczucie bezpieczeństwa i chroni nas przed zamarznięciem wody w instalacji, a co za tym idzie rozsadzeniem jej przez mróz. Jeśli temperatura powietrza spadnie poniżej 3stopni Celsjusza zawór sam spuści wodę z instalacji. Jeśli posiadamy sprzęty i elementy instalacji o znacznej wartości,które mogą ulec uszkodzeniu, szczególnie warto rozważyć takie rozwiązanie.

                                        

7. A czego nie robimy? Oto lista najczęstszych błędów

W trakcie przygotowań do zimy, koniecznie: 

Nie zostawiamy pojazdu na zaciągniętym hamulcu. Zostawienie go na całą zimę na hamulcu może spowodować uszkodzenie okładziny hamulca.

Nie przykrywamy pojazdu szczelną plandeką. Chociaż zwykłe plandeki są dużo tańsze to mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlaczego tak się dzieję? Jeżeli w pojeździe jest wilgoć, a pojazd i plandeka są wystawione na światło słoneczne to z przyczepy kempingowej czy kampera pod szczelnym przykryciem robi się swoisty "termos". W efekcie drewniane meble, materace mogą ulec nieodwracalnemu zdeformowaniu i zapleśnieniu. Dlatego

W przypadku przyczep kempingowych nie lewarujemy ich tylko na podporach tak, że koła są w powietrzu. Główne obciążenie pojazdu spoczywa na ramie, która jest dużym elementem z wieloma miejscami podparcia. Jeżeli podniesiemy przyczepę do góry tylko na podporach to cały ciężar będzie spoczywał tylko na 4 małych punktach. W efekcie podłoga "wejdzie" do wewnątrz przyczepy bezpowrotnie ją wyginając.

 

Dzięki zastosowaniu tych porad nasza przyczepa kempingowa czy kamper odwdzięczy się nam długożywotnością i niezawodnością oraz bardzo często uchroni nasz portfel od nieoczekiwanych wydatków. I pamiętajcie lepiej zapobiegać niż leczyć, a nie ma nic gorszego niż niesprawny pojazd na dzień przed zaplanowanym urlopem! :)

 

 

 

Komentarze do wpisu (1)

14 kwietnia 2022

Jak dla mnie początkującego bardzo pomocne informacje.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 792 120 120
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl